auto

Winterbanden voor de motor wisselen bij een vakgarage

In de autowereld is men zo langzaamaan wel overtuigd van het nut van winterbanden. De verkoop ervan is het afgelopen seizoen zelfs verdubbeld. Voor motorrijders ligt dat helaas anders. Er zijn maar twee fabrikanten die winterbanden voor motoren maken. En dat terwijl ze ook voor motorrijders veel nut hebben. Elke test van de afgelopen jaren bewijst dat winterbanden ’s winters veel meer grip leveren. Daar hoeft het niet eens voor te sneeuwen: als de temperatuur onder de zeven graden Celsius komt, werkt de rubbersamenstelling van een winterband gewoon beter. Toch rijden velen gewoon door op zomerbanden, omdat ze tegen beter weten in denken dat het wel gaat, of omdat ze de financiële gevolgen niet op prijs stellen. De wijziging in de Duitse wegenverkeerswet in mei 2006 heeft echter nogal wat teweeggebracht. Die wet bepaalt dat een voertuig voorzien moet zijn van ‘voor de weersomstandigheden geschikte banden’, een bepaling die natuurlijk een groot grijs gebied kent, maar die door intensieve reclame – of is het bangmakerij? – van de bandenbranche toch heeft geleid tot een verdubbeling van de afzet van winterbanden ten opzichte van het jaar ervoor.

Slippen

De verandering in de Duitse wegenverkeerswet heeft meer gevolgen. De wet geldt namelijk voor alle voertuigen, niet specifiek voor auto’s. Dat betekent in concreto dat ook motorrijders bij koud en nat weer op winterbanden moeten rijden willen zij het risico op een bekeuring of erger – aansprakelijkheid bij een ongeval – vermijden. Dat is een probleem, want tot voor kort waren er helemaal geen winterbanden voor motorfietsen te koop. Dat is belachelijk als je bedenkt hoe belangrijk banden voor een motorrijder zijn. De meeste auto’s, in het bijzonder die met voorwielaandrijving, zijn relatief gemakkelijk te corrigeren als de auto een stapje opzij zet. Voor een motorrijder ligt dat anders. Een achterwielslip is met een flinke dosis reactievermogen te corrigeren, maar bij een voorwielslip is het vrijwel onmogelijk de gepoetste kant boven te houden.

Contactoppervlak

Natuurlijk is het commercieel niet zo bijster interessant om een winterband voor motoren te maken. Het motorpark is in vergelijking tot het autopark bijzonder klein. Bovendien stappen de meeste motorrijders ’s winters toch niet op de motor. Is het niet omdat het koud is, dan is het wel omdat ze hun motor uit de pekel willen houden. Een ander probleem is dat het maken van een winterband voor motoren niet zo eenvoudig is. Motoren blijven namelijk in een bocht niet recht staan en omdat ze schuin hangen, moeten de banden een ronde dwarsdoorsnede hebben. Dat laat een zeer klein contactoppervlak over dat zowel acceleratie en remkrachten moet overbrengen als spoor-krachten.

Stabiliteit

Door deze eisen is de stabiliteit van het loopvlak bij een motorband enorm belangrijk en dat schept beperkingen voor een winterband. Die vraagt om een zeer open profiel, zodat water goed wordt afgevoerd en sneeuw gemakkelijk gelost wordt. Daarnaast moet de compound een goede grip bieden. Een goede winterband heeft een speciale, zachte compound, die werkt bij koude temperaturen. De samenstelling is daarom anders. Een winterband heeft meer silica, dat meer grip geeft in natte condities, terwijl een compound met silica ook sneller opwarmt bij koude condities. Dat verhoogt de grip weer. Bij autobanden is het profiel van de band ook nog voorzien van kleine inkepingen, waardoor lamellen ontstaan. Deze lamellen geven veel vervorming, wat warmte genereert, zodat de compound nog beter functioneert. Bij een motorband is het echter niet mogelijk om lamellen in het profiel aan te brengen. De extra vervorming van het loopvlak zou tot instabiliteit leiden en dat zou zeker op snelle supersportmotoren problemen geven. Bij deze motoren zou zelfs het zeer open M&S-profiel (modder en sneeuw) al een probleem zijn, vandaar dat deze motoren het voorlopig zonder winterbanden moeten doen. Voor lichte motoren met relatief weinig vermogen ligt dat anders. Met name voor scooters en lichte allroads zijn er mogelijkheden. Althans, dat vindt de firma Heidenau.

Hoe zinvol zijn winterbanden?

Motorbanden met een M+S symbool zorgen ook op motorfietsen voor een verhoogde veiligheid. Ze geven in het bochtenwerk voelbaar meer grip, waardoor je prettiger en meer ontspannen rijdt. Bij het remmen leveren de winterbanden duidelijk betere prestaties, de remvertraging is groter en de remweg belangrijk korter. De Heidenau K60 Snowtex heeft daarbij ook beduidend meer grip en spoor-stabiliteit op een besneeuwd traject. Het is daarom te hopen dat meer fabrikanten zich met dit thema gaan bezighouden en dat er meer bandenmaten als winterband leverbaar worden, zodat een veilig weggedrag ’s winters niet voorbehouden blijft aan rijders van lichte allroads.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *